vietnambikers.reismee.nl

Vietnam dag 7

Gisteren de hele middag lopen klooien om de foto's terug te halen van de computer, deels gelukt. Staan op een cd-'tje hopen we. 's Avonds lekker gegeten in het stadje Can Tho, een leuke oude villa aan de waterkant met zowel internationale als vietnamese keuken. Door hun vermelding in onze gids, en waarschijnlijk nog enkele andere, zat zo'n beetje iedere westerling die Can Tho op dat moment bezocht, daar te eten. Wel de moeite.

Zondag de 22e, onze voorlaatste etappe van ruim 60 kilometer ging van start. Vandaag weer veel leuke binnenweggetjes en met de meest gammele veerbootjes van oever naar oever. Onderweg bleek het echt zondag, veel mensen in hun nette pakkie en overal families en vrienden met elkaar aan het happen. De restaurantjes blijven een attractie op zich; het is vaak niet meer dan 2 of 3 tafeltjes, niet erg schoon, met daarom omheen wat plastic stoeltjes. En dat dan nog op het formaat dat Ikea voor de allerkleinste in de aanbieding heeft. Stoney kent ze vast nog wel. Opstaan betekent in Baldi's geval dan ook meestal dat het stoeltje mee omhoog komt, hilariteit alom. Sowieso kijken die Vietnamesen ons met een blik van ' die komen van mars' aan, zo'n kale Hollander met blond kippetje..

Vandaag was ook de dag van de leukste marktjes, eentje zou zo in een kookprogramma als decor kunnen. Alle etenswaar stond prachtig per soort gegroepeerd en zelfs de (nog) levende dieren waren keurig gerangschikt, een flonder met eendjes, daarnaast de kwarteltjes en zo verder. Op de achtergrond een rivier met bootjes die druk met de aanvoer bezig waren.Een plaatje!

Even verderop werden de rollen omgedraaid en vroegen 2 meisjes van een jaar of 12, 13 of ze een foto van Francis mochten maken met hun mobieltje. Geen probleem natuurlijk, wij doen niet anders. De meiden kwamen niet meer van het lachen en halve dorpwas inmiddels uitgelopen.

Verder naar Long Xuyen waar we om een uur of 2 aankwamen. Tijd voor een stadswandeling, waar we het uiteindelijk voor elkaar kregen om te verdwalen. Onze reddende engel was een klein meisje met een brilletje (zo'n wijsneusje dat je in elke film ziet). Ze heeft ons in haar beste engels naar het hotel geloodst. We wilden haar wat geven, maar dat mocht echt niet.

Massage, eten en slapen..en dromen van de Champs Elyssee morgen..